Ти колись ловив себе на думці, що “ніби” нічого за цей місяць не купував такого, а грошей не залишилось, або залишилось мало, куди вони ділись? Тяжке питання для того хто цього не рахує скільки тратить! Чи може думав на чому можна заощадити? або вже заошаджуєш, чи міг б ти заощаджувати більше?

Без чіткого розуміння скільки потрібно грошей на життя дуже важко зрозуміти скільки грошей можна відкласти, і що насправді можна собі дозволити, а що може через необережність завести нас в борги. Не рідко буває що хтось робить дорогу покупку (що ще гірше в кредит !!!) з думкою що може собі це дозволити, а в результаті потім заледве зводить кінці з кінцями.

Головні переваги ведення сімейного бюджету

  • Чітке розуміння скільки витрачаєш і стікльки заробляєш –  дозволяє відповісти на просте питання – скільки грошей треба на життя.
  • Детальне планування своїх витрат на місяць, рік і навіть кілька років.
  • Відсутність стресу через якісь неочікувані витрати, так як ви суттєво скорочуєте їх кількість а також можете тримати під певним контролем певні форс мажори.
  • Економія часу – як би це не звучало парадоксально, час на планування окупляється економією так як багато речей не робитбся двічі. (Менше ходиш в магазин, так як на перед знаєте що і скільки потрібно купити)
  • Можливість наочно розуміти на чому можна економити більше, а отже з плануваннями покращуєш своє фінансове становище. Регулярно оглядаючи власні витрати часто виявляється що на дечому можна зекономити. Нам вдалось зменшити регулярні щомісячні витрати на 25%. Більшою мірою завдяки зменшенню витрат на комунальні послуги, оптимізації покупок їди через списки покупок і кілька не складних прийомів підчас закупів, зменшенню витрат на паливо.

Головне побороти самого себе

Напевне першим кроком є – перебороти своє “не хочу”. Дуже часто люди виправдовують сво неведення бюджету наступними причинами:

  • Це займає забагато часу – на початку  напевне так і буде, тому почни з простого, з досвідом планування бюджету займає максимально 1-2 години на тиждень
  • Це занадто складно – Дивись вище, почни з простого!
  • Мені і так не хватає грошей – нема чого планувати. – Тим більше тобі треба панувати над грошима, можливо проблема саме в тому що в грошах нема порядку. Якщо все таки, дійсно грошей нема – почни, оглянись я спробуй подивитись, можливо можна щось змінити, можливо саме час почати шукати нову працю, або додатковий заробіток.
  • Я маю бюджет в голові, мені не потрібно нічого писати – всі ми люди, я не вірю в ідеальну память, хоча можливо якийсь дуже малий відсоток людей її й має. Якщо вважаєш що ти належиш до таких людей – можеш не планувати 🙂
  • Я пробував, в мене нічого не сходиться – не переживай, ні в кого не сходиться, це не причина від цього відказуватись; Головні плоди планування не в тому щоб все зайшлось, а в тому щоб отримати матеріальну користь від планів, те що не зійшлосьпроаналізуй, якщо вдасться виправити – виправ, ящо ні – викинь з голови.

Розуміння прийде з часом, коли почнуть з’являтись  перші плоди планування, рекомендую почати.

Будова сімейного бюджету на наступний місяць

Це основа всіх планів, без списку необхідних покупок та оплат що вас чекають, дуже важко зрозуміти – стане чи не стане, і якщо стане то на скільки. Раджу це робити в формі електронній, у вигляді простого списку, найкраще так щоб можна було змінювати порядок записів в списку, і відкидати ті на які не вистачає. Я особисто розміщую більш важливі зверху а менш важливі внизу.

Список дає дуже велику перевагу, наочно можна зрозуміти скільки плюс/мінус (а без Списування Видатків взагалі дуже приблизно) вам треба на наступний місяць, а також даєе можливість визначити важливість кожної окремої витрати і можливо відказатись від чогось, або перенести на кінець місяця те на що, може не хватити.

Особисто я спробував близько десяти різних інструментів для будови домашнього бюджету, проте найкраще мені підійшов найпростіший з інструментів – звичайні таблиці Excel або Google. З прикладом такої таблиці можете ознайомитись і навіть скопіювати її собі. Посилання. Достатньо заповнити список власних витрат, а також в лівій табличці вписати власні доходи;

Списування видатків

Це основа всіх хороших планів 🙂 Якщо будова бюджету дає вам розуміння того на що, вас стане, то списування видатків дозволяє дуже точно виставити цифри в сімейному бюджеті. Також дуже важливим плюсом списування видатків є те що з часом починають випливати зайві витрати. Коли перед очима реальні цифри, стає ясно без чого можна було б обійтись.

Основні способи списування видатків:

  • Простий список витрат (мало ефективний підхід, просте може бути початком)
  • Список витрат по категоріях (це може бути початкова точка, а для людей хто погано знайомий з сучасними технологіями може бути цілком прийнятним). Витрати списуються на різних картках/списках для кожної категорії (Харчування, Вода Газ)
  • Використання програм/додатків. Дає можливість дуже детально аналізувати витрати, фільтрувати, візуалізувати. Думаю щодо складності то підійде практично кожному, є багато додатків що, мають мобільні аплікації і витрату можна записати одразу в магазині.
В наступних записах я постараюсь зробити детальний огляд додатків, їх типів і переваг. Сам скажу що на разі використовую https://homemoney.ua/. В міру гнучкий додаток який має Android/iOS аплікації а також досить круту веб версію. Єдиними мінусами які я знайшов поки-що це: 
    - Додаток зберігає дані десь на сервері, тому декого це може мучити, що ваші дані можуть вкрасти або вони випадково стануть доступні іншим.
    - Персонально для мене він не дуже зручний для планування бюджету

Висновки

Планування бюджету реально дозволяє більш детально розуміти що діється у вас в кишені, а також на практиці дозволяє економити там де раніше виглядало що нічого зекономити не вдасться !!!  Це перший і необхідний інструмент в житті родини. Основа фінансової гігієни. Якщо хочеш мати достаток, чи навіть вести власний бізнес, памятай, що якщо не маєш порядку в домашніх фінансах, то годі чекати успіху в підприємництві, адже там прискіпливість і педатнтичніть є необхідним, інструментом кожного успішного бізнесмена.