Привіт, в цьому записі я розкажу про те для чого варто списувати всі свої витрати, як їх аналізувати та які варто робити з цього висновки. Також розкажу про інструменти які ми для цього використовуєм, щоб сам процес не займав за багато часу, і не перетворився в непотрібну рутину.

Чому варто записувати витрати

  • Точне планування. В попередніх записах я розказував про необхідність планування домашнього бюджету, і одним з головних плюсів записування власних витрат є саме можливість дуже точно спрогнозувати власні витрати. З мого досвіду прогнози на харчування, транспорт чи комунальні послуги для типової сім’ї в майже 100% сходяться якщо мати точні дані з попередніх місяців.
  • Усвідомлення витрат. Я вже писав тут про те, що особливо платячи картками ми схильні витрачати більше через те що безготівкова оплата дещо пригнічує почуття втрати грошей. Списуючи власні витрати, ти ніби оплачуєш другий раз, і маєш хвильку задуматись про те, скільки це щойно коштувало насправді. Сьогодні є безліч рішень які дозволяють автоматично імпортувати витрати з СМС чи одразу з онлайн банкінгів. Не переконую, проте я вважаю що сам процес записування це можливо самий важливий з плюсів самого записування. Це так як з навчанням малої дитини письму, чи читанню, не достатньо розказати дитині про букви, для того щоб вміти читати, треба читати.
  • Можливість зменшувати власні витрати через їх аналіз та пошук зайвих видатків. Про це я детальніше оповім в наступних розділах.

Як виглядає сама схема списування видатків

Тут все максимально як в житті. В тебе є рахунки категорії витрат, та транзакцї.
Рахунки – це способи і джерела де ти зберігаєш гроші. Наприклад – готівка, карта Банку, депозит.
Категорії – це ті загальні джерела куди ти витрачаєш гроші, н.п. Харчування, Комунальні послуги, Транспорт.
Транзакції — це операції які ти можеш проводити над рахунками. А саме:
– Дохід — зарплата, проценти по депозитам, додаткові доходи від найму нерухомості і т.п.
– Перекази між рахунками — перевід грошей з картки на депозит
– Витрати — тут все просто, витрата грошей завжди відноситься до якоїсь категорії. Н.п. 100 грн за Харчування.
Фактично твоїм завданням є вести облік всіх цих транзакцій для того щоб мати рахунок кожному доходу та витраті.

Де списувати видатки

Тут варіантів безліч, я для себе обираю додатки для смартфонів. З того що я на разі випробував і можу порадити це homemoney.com.ua, та Money Pro. Обидва додатки виконують чудово свою роботу і в мене немає до них зауважень. Також для тих хто хоче списувати витрати на комп’ютері, дуже не погані відгуки у Microsoft Money, проте ця програма вже не розробляється, тому теоретично через якийсь час може взагалі зникнути або перестати запускатись на нових версіях Windows.

Яким способом організувати списування видатків

Саме ця тема викликає дуже багато запитань. Напевне кожен кого надихне ідея списування видатків, зустрінеться з проблемою самого списування. Я сам не одноразово переробляв все з нуля, розуміючи що саме цей чи інший спосіб для мене створював купу проблем.

Які поширені проблеми виникають

  • Постійно не сходяться записи через пропущені і не записані витрати
  • Тяжко зібрати до купи записи всіх членів сімї
  • Забуваєш записувати
  • Платиш з різних джерел (гроші фірми і власні)
  • Ніяк не вдається зібрати списані витрати з своіми прогнозами на місяць
  • Заплутався у всіх тих категоріях витрат

Зазвичай більшість проблем з часом можна вирішити розробивши власну систему. Проте є кілька простих плавил які можуть тобі допомогти:

  • Не звертай уваги якщо щось не зійшлось, коригуй баланс в кишені і продовжуй записувати
  • Вироби звичку записувати, з часом все робиться на автоматі
  • Зменши частоту витрат. Не бігай в магазин по дрібницях, краще організуй походи в магазин, тим самим ти збережеш власний час, гроші,та менше будеш мусіти записувати. Зазвичай якщо організувати свій план покупок то замість 5 разів на тиждень, з легкістю походи можна скоротити до одного разу. І записувати прийдеться менше☺️. Таня про це вже писала тут.
  • Списуй в спеціалізованих додатках. Для мене особисто, все закінчилось поразкою коли я спробував списувати видатки на папері та в таблицях Excel. Додатки сильно спрощують справу. Твоя справа довіряти тим, що синхронізуються і тримають твої дані в інтернеті чи таким що нікуди ці дані не висилають. І тих і інших вибір на всякий смак, вони часто відрізняються різними можливостями проте сама функція списування видатків мало чим відрізняється.
  • Якщо починаєш, не створюй занадто багато категорій. Почни з дуже простого, значно простіше вести бюджет який складається з 1 рахунку і 5 категорій. Наш бюджет почасвся з приблизно такої кількості, зараз є 12 різних рахунків і близько 50 категорій, і це дійсно робить все точнішим, але складнішим.
  • Створюй категорії витрат максимально схожими до тих що в бюджеті на місяць.
  • Не впроваджуй нових категорій просто так. Зазвичай ми створюєм якусь новеньку категорію тільки тоді коли цікаво скільки дійсно ми витрачаєм на ту чи іншу річ.
  • Роби експерименти. Коли тобі цікаво скільки ти витрачаєш на ту чи іншу річ, (н.п. Скільки я витрачаю на солодощі зпоміж всіх витрат на харчування) то створи собі під-категорію Солодощі та проведи експеримент на +/- 6 місяців. Коли категорія не потрібна видали її а всі записи перенеси до категорії верхнього рівня.

Аналізуєм та робим висновки

Записувати це тільки пів справи, важливо потім аналізувати свої записи та коригувати власні витрати відносно. Зазвичай для цього не треба сідати, і як можна уявити, вишукувати педантично, що зайвого ти купив, майже завжди зайві покупки одразу помітні самі собою.
Ось часті висновки при аналізі своїх витрат:

  • Зменшення/збільшення витрат в плані на наступні місяці для категорій
  • Збільшення власних заробітків і навіть зміна місця праці або пошук додатковго заробітку;
  • Прийняття рішення менше витрачати на щось, що на твою думку можна обмежити і витрачати менше

Висновки

Для того, щоб добре розуміти скільки ти заробляєш і скільки витрачаєш, а як наслідок скільки дійсно ти можеш відкласти і відповідно, що собі дозволити за ці гроші, ти повинен знати їм рахунок. Головне – щоб рахуючи , гроші не стали ціллю, це завжди тільки інструмент, для реалізації власних цілей. Так само й планування, старайся знайти для себе таку систему яка не буде тобі перешкоджати і займати забагато часу.
Я не бачу здорових фінансів без того щоб мати порядок в своїй кишені. Ще більше, я вірю що, не вдасться мати порядок в фінансах власної фірми, не маючи його вдома. Я впевнений що це класний інструмент, щоб ще точніше коригувати свої витрати, і тримати їх під контролем. Як кажуть «гроші люблять того хто їх рахує».